به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای گلستان، بدون شک صنعت حملونقل یکی از زیرساختهای اساسی در توسعه اقتصادی کشور محسوب میشود تا جایی که کارشناسان اقتصادی از این بخش به عنوان نیروی محرکه توسعه یاد میکنند و کارآمدی این بخش زمینهساز توسعه همهجانبه کشور تلقی میشود.
در مهرماه امسال اتفاق بزرگی در اداره حملونقل استان رخ داد، طبق دستورالعمل وزارتخانه و مصوبه شورای عالی اداری کشور که توسط رئیسجمهور ابلاغ شد بخش راهداری از راه و شهرسازی جدا و با سازمان حملونقل و پایانههای استان ادغام شد، از اینرو از ۲۶ آذرماه تا اول دی هفته حملونقل، رانندگان و راهداری نامیده شد.
کمبود اعتبار برای نگهداری از راهها
در همین رابطه مدیرکل راهداری، حملونقل جادهای گلستان ادغام بخش راهداری با سازمان حملونقل و پایانههای استان را یک تصمیم و سودمند عنوان کرد گفت: در حال حاضر سازمان نگهدار و بهرهبردار آن یکی شده است و این امر نوید آینده روشنی را در سالهای آتی میدهد چرا که با ادغام شدن ادارهها از کارهای موازیکاری پرهیز میشود.
مهدی میقانی با بیان اینکه صنعت نوپای حملونقل در کشور دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است راهداری را یک مقوله مهم دانست و بیان کرد: ارزش راههای کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که تنها حدود ۵ درصد ارزش راهها باید برای نگهداری راهها هزینه شود. در واقع برای نگهداری راههای استان به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که این اعتبار بسیار کم است و حدود هزار میلیارد تومان برای این امر بودجه تخصیص مییابد.
وی اضافه کرد: در حالیکه تمام ارگانها با کمبود بودجه مواجه هستند باید با افزایش بهرهوری در کارها سعی در رفع کمبود بودجه داشت و طرح راهداران افتخاری یکی از طرحهایی است که باید از ظرفیت آن استفاده کرد تا شاهد بهبود مستمر در کارها باشیم.
وی با اشاره به جایگاه ویژه حملونقل در کشور افزود: موقعیت قرارگیری گلستان طوری است که به عنوان یک حلقه واصله بین چندین استان کشور و قرار داشتن در مسیر مسافران به حرم امام رضا (ع) باعث شده تا مقوله راه و راهداری اهمیت بالایی داشته باشد.
کاهش تلفات تصادفی در گلستان
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان در ادامه به آمار تصادفات جادهای در استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه سال گذشته ۲۷۵ نفر در راههای استان جان خود را از دست دادند که این رقم بالایی است.
میقانی گفت: ۶۰ درصد از فوتشدگان را عابرین و موتورسواران تشکیل میدهند که برای کاهش این اتفاقات ناگوار هوشمندسازی و استفاده از سامانه حملونقل هوشمند را محور کار خود قرار دادهایم که تاکنون نقش بزرگی را در راهداری ایفا کرده است.
وی بیان کرد: این سامانه شامل دوربینهای کنترل سرعت، نظارت جادهای، تردد شمار و توزین در حرکت است که بسیار پیشرفته عمل میکند و سهم بزرگی را در راهداری ایفا کرده است در واقع با این روش و استفاده از تمهیدات دیگر در هفت ماه نخست سال جاری ۵/۶ درصد کاهش در تلفات تصادفی داشتیم.
افزایش ۳۰ درصدی حملونقل مسافر و بار در گلستان
جابجایی بار و مسافر یکی از مسؤولیتهای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای است گلستان به دلیل هممرز بودن با چند کشور و از سویی قرار داشتن در مسیر مسافران امام هشتم از موقعیت ویژهای برخوردار است از اینرو حملونقل دارای جایگاه مهمی در استان است.
معاون اداره حملونقل استان گلستان با بیان اینکه گلستان دارای ۱۶۰ شرکت باربری و مسافربری است اظهار کرد: ۷ هزار دستگاه کامیون و ۱۱ هزار راننده در استان مشغول به کار میباشند.
ایوب میرشاهی در خصوص تعداد جابجایی مسافران از پایانههای استان گفت: با توجه به تعداد بلیتهای خریداری شده توسط مسافران از پایانههای استان، در سال گذشته ۶ میلیون نفر از این ناوگان استفاده کردند، ضمن اینکه در بخش زائران کربلای معلا امسال شاهد استقبال چشمگیر گلستانیها بودیم.
وی بیان کرد: در حالیکه سال گذشته ۹ هزار زائر به مقصد کربلا داشتیم اما امسال تعداد افرادی که از گلستان به کربلای معلا رفتند نزدیک به ۲۰ هزار نفر بود.
معاون اداره حملونقل استان گلستان با بیان اینکه امسال افزایش ۳۰ درصدی حملونقل مسافر و کالا در استان داشتیم، بیان کرد: برای نوروز ۱۳۹۶ نیز بخشهای حملونقل استان برای ارائه خدمات آمادگی کامل دارد.
در حالیکه میرشاهی از افزایش ۳۰ درصدی حملونقل مسافر و کالا در استان خبر میدهد اما به گفته وی ۳۵ درصد کاهش صادرات در استان داشتیم که این زنگ خطری برای گلستان محسوب میشود.
وی در این رابطه گفت: حملونقل با رشد و توسعه اقتصادی و ترانزیت در هم تنیده شده است زمانی که کاهش صادرات ترانزیت داشته باشیم این امر برای ما خطر است چرا که از قبل صادرات و ترانزیت سود نصیب ما میشود.
تجهیز و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی
بدون تردید یکی از وظایف مهم و تعریف شده در ناوگان حملونقل عمومی ایمنی در سفر است اما با این وجود عدم تجهیز و نوسازی ناوگان حملونقل یکی از مهمترین مشکلات در این رابطه تلقی میشود. فرسوده بودن وسایل نقلیه عمومی علاوه بر آلودگیهای محیط زیستی که به همراه دارد میتواند جان بسیاری از شهروندان را به خطر اندازد. در این میان نوسازی مینیبوسهای بینشهری که روزانه حجم قابلتوجهی مسافر را جابجا میکنند یکی از برنامههایی است که باید در اولویت قرار گیرد.
معاون اداره حملونقل استان گلستان در همین رابطه گفت: فرسوده بودن مینیبوسها تنها مختص به گلستان نیست و این مشکل در سرتاسر کشور وجود دارد در واقع در چند سال اخیر به دلیل افزایش استفاده از سواریهای شخصی توسط مسافران، استفاده از مینیبوس کم شده است و در نتیجه درآمد بخش اقتصادی مینیبوسرانها نیز کاهش یافته توسعه اقتصادی در این رابطه وجود نداشته است از سویی شرکتهای سازنده مینیبوس در کشور وجود نداشت البته در این چند سال دو شرکت برای تجهیز و نوسازی مینیبوسها اعلام آمادگی کردند اما به دلیل قیمت پیشنهادی بالا، رانندگان مینیبوس از آن استقبال نکردند چرا که برای این قشر صرفه اقتصادی وجود نداشت.
میرشاهی افزود: در چند سال گذشته دولت برنامه و اعتبار کافی برای نوسازی مینیبوسها با کارمزد پایین در دست اجرا نداشته است اما سال گذشته دو شرکت برای بخش تجهیز و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی مسافران بینشهری اعلام آمادگی کردند و البته تسهیلات مناسب با کارمزد پایین برای آن در نظر گرفته شده است که حداکثر میزان تسهیلات وام برای مینیبوس و میدل بأس ۷۰ درصد از قیمت خودرو تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۶ درصد و در قالب طرح نوسازی در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، امروزه حملونقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب میشود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش در برگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینههای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابلانکاری بر عهده دارد بنابراین لازم است به مشکلات این بخش و تلاش برای رفع آن مسئولان از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.
نظر شما